Yüz ve Vücut Lekeleri Nelerdir ve Cilt Lekeleri Neden Oluşur?

Cildimizdeki lekelerin çoğu zaman uzun süreler boyunca zararlı güneş ışınları altında kalmaya bağlı olarak oluştukları görülmektedir. Cildimize kendi rengini veren hücrelerde (melanosit hücreleri) meydana gelen bozulmalar ve değişimler sonucunda ciltte yer yer leke olarak adlandırdığımız renk farklılıkları ortaya çıkabilir. Cilt lekelenmelerinde rol oynayan en büyük faktör güneşin zararlı ışınlarıdır. Bunun dışında cilt lekeleri genetik miras, yanlış/kötü kozmetik ürünler kullanımı, hastalık, doğum kontrol hapları gibi hormonal ilaçlar, bazı kimyasal maddeler ve yine hormon dengesini etkileyen hamilelik gibi durumlara bağlı olarak da oluşabilmektedir.
En çok yüz, el, göğüs, omuzlar ve sırt gibi güneş ışınlarına yoğun bir şekilde maruz kalan bölgelerde görünen cilt lekeleri en çok estetik bakımdan rahatsızlık duyulmasına sebep olmaktadır. Bu bölgeler içinde de en çok rahatsızlık duyulan ve tedavi için özellikle leke kremleri kullanılan lekeler, yüzde oluşan lekelerdir.

Cilt Lekeleri yukarıda kısaca aktarıldığı gibi farklı nedenlerden oluşur ve bu nedenle çeşitli şekillerde karşımıza çıkar.
Güneş Lekeleri
Güneş lekeleri büyük boyutlu çillere benzer. Oluşma sebebi adından da anlaşılacağı üzere aslında bizler için hayati önem taşıyan güneşin zararlı ışınlarına uzun süre maruz kalınmasıdır. Çoğu kişide bulunan ve sık görülen cilt lekesi türlerindendir. Yazın güneş nedeniyle yeni lekeler oluşmasının yanı sıra mevcut olanların renkleri daha da koyulaşır.
Akne
Akneler çoğunlukla yüzde görülen, vücudumuzdaki yağ bezlerinin normalin çok üzerinde yağ üretmeleri  ile oluşur. Akne oluşumu vücudumuzda meydana gelen hormonlara bağlı değişiklikler (ergenik, menopoz vb), normalden çok fazla terleme, stres, depresyon gibi hormonları etkileyen faktörler, fazla makyaj ve cilt temizliğinin yeterli yapılmamasına bağlı olarak cilt altı birimlerinin oluşması gibi nedenlerle ciltte sivilce, siyah veya beyaz nokta, kabarcıklar, kistler ve nodüller şeklinde oluşurlar. Aknelerin leke bırakmasında en önemli etken sıkılmaları ve tedavi edilmemeleridir.

Doğum Lekeleri
Doğum lekeleri doğum öncesi oluşabileceği gibi doğumdan bir süre sonra da ortaya çıkabilir. Nedeni henüz tam olarak bilinmemekle birlikte kan damarları veya pigmentlerden kaynaklı olduğu bilinen ve daha çok kahverengi, gri veya siyah renkli olarak karşımıza çıkan doğum lekeleri ciltteki renk bozulmalarının sonucudur. Genel olarak zararsız olan doğum lekeleri bazen ciltte kabarıklık şeklinde de olabilir.
Çiller
Genetik ve yapısal özelliklerimiz olarak karşımıza çıkan çiller özellikle açık tenli kişilerde görülür. Çiller zararsız lekelerdir. Kahverengi veya sarı renkli olarak görülürler. Çocuklukta oluşabileceği gibi ilerleyen yaşlarda da ortaya çıkabilirler.
Melazma
Cilde renk veren melanin pigmentlerinin vücut tarafından fazla üretilmesi sonucunda oluşan koyu renkli lekelerdir. Oluşmasında farklı faktörler etken olabilir. Gebelik, doğum kontrol ilaçları gibi hormon değişimi yaratan durumlar, güneş, genetik yapı, kullanılan kozmetik ürünler melazma oluşumunu tetikleyen unsurlar olarak bilinirler. Melazma lekeleri siyah veya koyu kahverengi olarak karşımıza çıkar.
Cilt Kanserleri
Cilt kanserlerinin farklı türleri bulunmaktadır. Bazı türlerinde ciltte lekelenmeler veya lezyonlar oluşabilmektedir.
Sedef, Egzama, Gül Hastalığı
Lekelerin bir başka oluşma nedeni de gül hastalığı, sedef, egzama gibi deri döküntüsü yapan cilt hastalıklarıdır.